Je inzet, je engagement

JE BENT MEER DAN WAARSCHIJNLIJK EEN GEËNGAGEERD LEERKRACHT

Tine G. en haar Frans toneel

“Tine G. is haar tweede jaar leerkracht Frans in onze school. Ze heeft er al een aantal jaren als interim opzitten in verschillende andere scholen. Haar zoektocht naar vast werk bracht haar van het verre Roeselare over Gent en Brussel naar hier. Ze is nu meer dan ooit gemotiveerd. In deze school wil ze blijven. Maar een lesbezoek van de directeur in haar moeilijkste TSO-klas slaat haar toekomstdromen aan diggelen.

Het oordeel is scherp: gebrekkig klasmanagement, de leerlingen spreken te weinig Frans, over het lesthema wordt te weinig van gedachten gewisseld. Ook al is ze een zeer bekwame, gedreven leerkracht, de kans dat ze het volgende schooljaar kan aanblijven is nihil. Tot ze een initiatief neemt waarmee ze iedereen met verstomming slaat. Ze trommelt in haar klassen leerlingen op om een Frans toneelstuk in te oefenen. Overal in de school hangt ze affiches aan de muren. De leerlingen zijn dolenthousiast.

De avond van de voorstelling zit de zaal afgeladen vol met ouders, vrienden en klasgenoten. Leerlingen die je in de les nauwelijks hoort, overtreffen zichzelf op het podium in hun beste Frans. De indruk die Tine bij leerlingen, ouders en collega’s nalaat, is zo overweldigend dat de directeur het niet meer aangewezen vindt haar de laan uit te sturen. Dit schooljaar staat er weer Frans toneel op het programma. En Tine heeft ondertussen een aanstelling van doorlopende duur.” – Karel D., mentor

Selecteer op rendement

” Toen ik hier op school kwam, ben ik direct ook mentor geworden van een 2 HAVO-klas. Dat was eigenlijk omdat er een collega voor de vakantie uitviel op die plek. En toen vroegen ze mij of ik gelijk ook mentor wilde worden. Daar heb ik wel even over na moeten denken, omdat ik het hier op de school toch in eerste instantie goed wil doen als docent lichamelijke opvoeding. Uiteindelijk heeft me dat heel erg geholpen om mijn plek hier op school te vinden. Je ziet wat andere facetten van de school die je normaal niet op deze school tegen zou komen, o.a. andere collega’s, andere vaksecties waar je mee te maken krijgt. Voor mezelf kan ik wel zeggen dat het fijn was om de schoolorganisatie zo sneller te leren kennen.” – Antoine Hoovers, tweede jaar leerkracht, op www.leraar24.nl